Integracja sensoryczna — w jakim wieku może być potrzebna dla dziecka?
Integracja sensoryczna pozwala na prawidłowy odbiór świata zewnętrznego. Jej rozwój u dziecka jest niezwykle ważny, ponieważ umożliwia prawidłowe funkcjonowanie. Na czym polegają jej zaburzenia? Kiedy jest potrzebna?
Kiedy potrzebna jest integracja sensoryczna?
Zmysły człowieka pozwalają na odbieranie wszelkich bodźców. W życiu codziennym nieustannie mamy kontakt z różnymi rzeczami i elementami pobudzającymi nasz dotyk, słuch czy wzrok reagujemy na nie automatycznie. W przypadku młodszych dzieci może wystąpić problem z prawidłowym rozpoznawaniem bodźców i odpowiednią reakcją na nie. Najczęściej te problemy zauważane są w wieku szkolnym i przedszkolnym. Symptomów, które powinny wzbudzać niepokój, jest wiele. Maluchy mogą odczuwać rozdrażnienie w przypadku kontaktu skóry z różnego rodzaju materiałami lub negatywnie reagować na dotyk i przytulanie. Mogą także rezygnować z próbowania różnych potraw i nowych smaków. Częste są także problemy z koncentracją i koordynacją ruchową. W przypadku rozpoznania jakichkolwiek nietypowych zachowań warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże określić skalę problemu i wdroży odpowiednią terapię, jaką może być integracja sensoryczna.
Na czym polega integracja sensoryczna?
Zaburzenia integracji sensorycznej są bardzo często jednym z elementów problemów w rozwoju. Często towarzysza innym objawom autyzmu lub ADHD. Psycholog dziecięcy w Garwolinie, jak i każdym innym mieście pozwoli ocenić, jak dalece poważny jest problem i jaką terapie zastosować, żeby ułatwić dziecku funkcjonowanie. Odpowiednio dobrane zajęcia pozwolą dziecku rozwinąć poprawne działanie każdego ze zmysłów oraz nauczą go odpowiedniego reagowania na bodźce. Podczas zajęć wykonuje się różne ćwiczenia, często w formie zabawy, które pobudzają koncentrację, koordynację oraz angażują do pracy całe ciało i wszystkie zmysły. Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie zajęć do wieku, charakteru i usposobienia dziecka, dzięki czemu chętniej będzie je wykonywać.