Jak wybrać sprzęgi do przyczep?
Sprzęg przyczepy to element, który łączy przyczepę z pojazdem holowniczym. Istnieje wiele różnych typów sprzęgów, z których każdy ma swoje mocne i słabe strony. W tym artykule poznasz 3 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze idealnego rozwiązania.
Całkowita masa sprzęgu
Pierwszą z nich jest dopuszczalna masa całkowita. Każdy zaczep ma określoną maksymalną masę języka i pojemność brutto przyczepy. Ciężar języka to siła przyłożona przez przyczepę do kuli haka. Masa brutto przyczepy to całkowita masa załadowanej przyczepy. Należy upewnić się, że oba te parametry są odpowiednie dla naszych potrzeb – w przeciwnym razie możemy wybrać złe sprzęgi do przyczep, narażając siebie i przewożony towar na niebezpieczeństwo.
Rodzaj mocowania zaczepu
Drugą rzeczą, którą należy rozważyć, jest rodzaj mocowania kuli, które jest dostarczane z zaczepem. Zaczepy klasy I oferują tylko zintegrowane mocowanie kuli z kulą haka 1-7/8″. Te nie są zalecane do wielokrotnego użytku z ciężkim ładunkiem, ponieważ mocowanie może ono zawodzić.
Najlepszym wyborem będzie zaczep klasy III, który zawiera zdejmowane mocowanie kuli z regulacją wysokości, co pozwala na uzyskanie równego holowania. Uchwyty kulowe są również dostępne w wielu rozmiarach, więc można użyć jednej rury odbiornika haka do montażu wielu różnych końcówek – dzięki czemu można holować wszystko, od łodzi do ciężkiej ciężarówki.
Dodatkowe akcesoria
Na koniec warto pomyśleć o akcesoriach, które mogą być potrzebne – teraz lub w przyszłości. Tych nie brakuje w ofercie przyczep – zaliczamy do nich nie tylko części zamienne do zaczepów, ale również elektrycznie sterowniki hamulca, bagażniki lub specjalistyczne uchwyty.
Podsumowując. Przed podjęciem decyzji o wyborze zaczepu do przyczepy należy zadać sobie kilka pytań. Czy przyczepa będzie często holowana? Jaka jest masa przyczepy? Jak daleko pojazd ciągnący i przyczepa będą podróżować? Po ustaleniu tych kwestii, można dokonać świadomego zakupu podczas zakupu zaczepu.